Pagina's

OKTOBER 1963 TOP 10

05-10-1963 week 40

01 (03) The Crystals - Then He Kissed Me
02 (01) The Ronettes - Be My Baby
03 (05) The Searchers - Money (That's What I Want)
04 (02) The Beatles - She Loves You
05 (06) The Dave Clark Five - Do You Love Me
06 (08) Derek Martin - Daddy Rollin'Stone
07 (04) Bob Dylan - Blowin' In The Wind
08 (---) Gerry & The Pacemakers - You'll Never Walk Alone
09 (---)
Francoise Hardy - Tous Les Garcons Et Les Filles
10 (---)
Sam Cooke - Little Red Rooster







De Crystals halen voor de tweede keer de nummer 1 positie. De houdbaarheidsdatum van dit nummer is net iets langer dan die van The Ronettes.

Dan 3 bekende binnenkomers. You'll Never Walk Alone behoeft natuurlijk geen introductie. Dit origineel is nog steeds de beste.

Francoise Hardy was het 'onschuldige' sex symbool in de vroege jaren zestig. Alhoewel al in juni 1962 in Frankrijk uitgebracht duurde het tot oktober 1963 voordat het 'Tous Les Garcons Et Les Filles'in Nederland een hit werd. Het nummer zou uiteindelijk de 4e plaats halen in de maandelijkse top 30 van Muziek Expres.

Op 10: 'Little Red Rooster' is door vele artiesten opgenomen. De versie van Sam Cooke is net iets anders.














Vanaf 12 oktober 1963 krijgt het op het eerste Beatles album 'Please Please Me' verschenen 'Twist and Shout' van mij een hitnotering. Ik heb even getwijfeld en ik had kunnen wachten tot maart 1964 toen het in de USA werd uitgebracht. Echter, in juli 63 werd 'Twist and Shout' als belangrijkste nummer op een EP uitgebracht in de UK. (zie wikipedia)



Ep's werden in die jaren vaker uitgebracht. Het waren singletjes met 4 i.p.v. 2 nummers. Lp's werden nog nauwelijks verkocht.
Op 16 september 1963 werd volgens Rateyourmusic 'Twist and Shout' met als B kant 'Boys' ook als single gereleased. In welke landen dit gebeurde wordt er niet bij vermeld.

De opwinding en de energie spat er vanaf bij dit nummer. We moeten niet vergeten, het is 1963, maar de cover 'Twist and Shout' is nou precies het andere geluid, de revolutie in de popmuziek. Het soort muziek dat voortaan Beatmuziek ging heten. Dit nummer veroorzaakte een orkaan van opwinding onder de jeugd. Dit was vernieuwend, zelfs schokkend. Vier jongens die met hun lange haren stonden te schudden, John Lennon, die zijn longen uit zijn lijf schreeuwde, keihard gitaargeweld. Het duurde niet lang meer voordat de Beatles de wereld veroverden. De Beatlemania was niet meer te stoppen.




12-10-1963 week 41

01 (03) The Searchers - Money (That's What I Want)
02 (05) The Dave Clark Five -
Do You Love Me
03 (01) The Crystals - Then He Kissed Me
04 (02) The Ronettes - Be My Baby
05 (---) The Beatles – Twist and Shout
06 (04) The Beatles - She Loves You
07 (09) Francoise Hardy - Tous Les Garcons Et Les Filles
08 (08) Gerry & The Pacemakers - 
You'll Never Walk Alone
09 (---) Marvin Gaye - Can I Get A Witness
10 (---) Gene Pitney - 24 Hours From Tulsa


De beatmuziek won in 1963 langzaam maar zeker terrein. Met het uitbrengen van het debuutalbum "Please Please Me" van The Beatles ontstond een nieuw fenomeen.
Artiesten schreven nu ineens hun eigen nummers. Tot dan toe waren artiesten uitvoerders van zorgvuldig door de platenmaatschappijen uitverkorene liedjesschrijvers.
Van de veertien nummers op het debuutalbuum waren er acht door Lennon-McCartney zelf geschreven, een eerste aanwijzing voor wat het Amerikaanse muziektijdschrift 'Rolling Stone' later zou noemen 'Het nieuwe idee van de onafhankelijke rockband die zijn eigen hits schrijft en zijn eigen instrumenten bespeelt'.

De R & B/ Soul deed het ook goed in 1963, maar Rock 'n Roll verliest terrein en andere populaire genres van begin jaren 60 weten steeds minder vaak de hoogste posities in de charts te halen.
Terugkijkend kunnen we nu zeggen dat er in de begin jaren zestig niet bijster veel vernieuwingen waren. De Rock ‘n Roll was over haar hoogtepunt heen, maar vanaf 1963 begon de populaire muziek te herleven, vooral dankzij de Beatles en andere Merseybeat bandjes.

'Can I get a Witness' is een nummer gecomponeerd door het zeer succesvolle trio Brian Holland, Lamont Dozier en Eddie Holland en gezongen door Marvin Gaye.
 
'Twenty Four Hours from Tulsa' is een nummer uit 1963, geschreven door het duo Burt Bacharach en Hal David. Het nummer werd voor het eerst opgenomen door Gene Pitney en werd een hit, vooral in het Verenigd Koninkrijk.
 


19-10-1963 week 42

01 (05) The Beatles – Twist and Shout
02 (01) The Searchers - Money (That's What I Want)
03 (02) The Dave Clark Five -
Do You Love Me
04 (03) The Crystals - Then He Kissed Me
05 (04) The Ronettes - Be My Baby
06 (09) Marvin Gaye - Can I Get A Witness
07 (07) Francoise Hardy - Tous Les Garcons Et Les Filles
08 (06) The Beatles - She Loves You
09 (10) Gene Pitney - 24 Hours From Tulsa
10 (---) Muddy Waters - Five Long Years


'Five Long Years' is een nummer geschreven door blues zanger/pianist Eddie Boyd in 1952.
Deze uitvoering van Blues gigant Muddy Waters mag er ook zijn.




26-10-1963 week 43

01 (01) The Beatles – Twist and Shout
02 (---) Johnny Halliday - Pour Moi La Vie Va Commencer
03 (02) The Searchers - Money (That's What I Want)
04 (03) The Dave Clark Five -
Do You Love Me
05 (06) Marvin Gaye - Can I Get A Witness
06 (04) The Crystals - Then He Kissed Me
07 (05) The Ronettes - Be My Baby
08 (09) Gene Pitney - 24 Hours From Tulsa
07 (07) Francoise Hardy - Tous Les Garcons Et Les Filles
08 (06) The Beatles - She Loves You
09 (---) The Searchers – Sugar and Spice
10 (---) Dee Dee Warwick - You're No Good


Vergeleken bij Frankrijk, Zwitserland en Canada is de populariteit van Johnny Hallyday in Nederland niet buitengewoon groot. Ter illustratie: in Frankrijk scoorde hij sinds 1960 maar liefst 42 nummer één-hits, maar in Nederland slechts 2, de laatste in 1963. Ook wisten de meeste singles van Johnny Hallyday niet door te dringen tot de Nederlandse Top 40. Dit heeft te maken met het feit dat Nederland meer gericht is op de Angelsaksische muziekcultuur, waardoor aan Franstalige muziek slechts zo nu en dan aandacht geschonken wordt. Wel werd in 2009 in de Nederlandse media aandacht besteed aan de gezondheid van Johnny Hallyday.

"Sugar and Spice" is een single uit 1963 door de Merseybeat band The Searchers. Het nummer haalde de 2e plaats in de Britse charts en nummer 44 in de Amerikaanse charts.
 
Dee Dee Warwick's - You're No Good is meer bekend van Linda Ronstadt, die er 12 jaar later een grote hit mee scoorde. Ik vind deze originele uitvoering net zo goed.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten